Kallis autoilu rajoittaa ihmisten vapautta ja vapaudentunnetta

Suomessa on aina ollut kallis autoilu. Julkisen liikenteen kannattajat haluavat jatkuvasti lisätä julkisen liikenteen matkustajavolyymia usein perustellen sitä niin, että näin estetään ilmastonmuutosta ja ”autoilu on vanhanaikaista”. Julkisen liikenteen kannattajat eivät kuitenkaan ota huomioon sitä, mihin julkisen liikenteen lisääminen jatkuvalla syötöllä johtaa. Se johtaa kasvavaan verotukseen ja tätä kautta lisää ihmisten riippuvuutta järjestelmästä. Näin ollen monien autoilun vastustajien hyvin asenteellinen ja negatiivinen suhtautuminen autoilijoihin ja autoiluun on itseasiassa asenteellista ja negatiivista suhtautumista niihin, jotka tekevät töitä oman elintasonsa eteen ja eivät halua olla liikaa riippuvaisia järjestelmästä. Autoilu edelleen liian kallista erilaisine vakuutusmaksuineen ja veroineen. Auton ostajan ja autonomistajan on mielestäni saatava verohelpotuksia juuri sen takia, että auton ostava ihminen ei halua olla riippuvainen muiden maksamasta julkisesta liikenteestä, vaan päinvastoin vähentää riippuvuutta julkisesta liikenteestä. Minkä takia siis itse autoilunsa maksava kansalainen joutuu rahoittamaan kalliiden autoilukustannusten lisäksi myös julkista liikennettä, jos hän ei itse käytä julkista liikennettä? Eikö autoilijoiden pitäisi saada jossain muodossa taloudellisia helpotuksia siitä, että he itse vastaavat omasta liikkumisestaan paikasta toiseen?

Hallitus on laskenut autoveroa (https://www.suomenuutiset.fi/jopas-nyt-verotulot-kasvuun-veroja-alentamalla/) , mikä on hieman ”yllättäen” kasvattanut verotuloja. Toivottavasti autoilijat saavat lisää vastaavanlaisia helpotuksia autoilun kustannuksiin. Maailma ei todellakaan ole muuttumassa autottomaan suuntaan, vaan moni suomalainen suunnittelee tälläkin hetkellä esimerkiksi ensiauton ostamista, mutta suunnitelma voi kaatua liian kalliisiin ylläpitokustannuksiin. Auto on vapauden symboli. Jos autoilu on liian kallista, näin rajoitetaan ihmisten vapautta ja vapauden tunnetta. Autossa ihminen saa olla rauhassa, alati ruuhkautuviin julkisiin ahdettu kansa ehdollistetaan ajan myötä nöyriksi ja passiivisiksi kanssamatkustajiksi. Onko tämä se todellinen syy, miksi autoilu on aina ollut kallista Suomessa?